Tandenpoetsen - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van jet - WaarBenJij.nu Tandenpoetsen - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van jet - WaarBenJij.nu

Tandenpoetsen

Blijf op de hoogte en volg jet

03 Januari 2015 | Burkina Faso, Bobo-Dioulasso

Gisteren zouden we kariteboter (shea butter) gaan maken. Zouden schrijf ik, want ja het blijft natuurlijk Afrika. Alles altijd anders dan je denkt.
Marlon had geregeld dat er karitenoten gekocht waren. Deze lagen bij Ibrahim, die ons eerder al door het dorpje Koro had geleid als gids.
De afspraak was dat we langs zouden komen en dan het hele proces van het bereiden mee zouden maken.

Toen we daar aan kwamen waren de noten er al wel, maar nog niet gebrand en niet gemalen. Dus kon er nog niets gedaan worden, verkeerd begrepen dus.
Volgende week weer een poging.

Toen nog een wandeling gemaakt, door een stukje savanne, mangobomen en aan het eind een flinke klauterpartij over rotsblokken. Hier kwamen we uit bij de onderkant van een waterval, waar nu zo goed als geen water was, het is namelijk de droge periode. Deze plek is voor de mensen hier een heilige plek. Onderweg hier naar toe langs een klein riviertje gelopen. Hier zitten vaak grote meervallen (vissen), nu heb ik ze niet gezien. Ook deze vissen zijn heilig.
De mensen hier geloven dat de geesten van hun voorouders voortleven in deze vissen.

Vandaag een flinke wandeling gemaakt van zo'n 12 tot 14 km.
Een wandeling vanuit huis tot aan de waterval waar we gisteren waren, maar nu stonden we aan de bovenkant van deze waterval de diepte in te kijken. De heenweg was goed te doen. Veel wind, waardoor het niet zo warm aanvoelde.
Onderweg kregen we een afgebroken takje waar we op konden kauwen. Net zo lang tot het een soort kwastje wordt. De mensen hier gebruiken dit ook wel als tandenborstel. Het sap wat hier in zat was erg bitter, maar schijnt weer goed te zijn om malaria tegen te gaan. Mijn tanden voelden wel heel glad aan na gebruik.

Onderweg veel mooie vogels. Pleviersoorten, zilverreigers, roodbekbijeneters, patrijzen, roofvogels en nog veel meer. De meesten weet ik niet eens te benoemen, maar wel de meest mooie exotische kleuren.

De terugweg was zwaar. Midden op de middag, de wind was gaan liggen en het was heuvel op. Heel erg warm onder de brandende zon. Flink drinken dus. Veel water mee en ook een beetje cola. Ik heb nog nooit zoveel cola gedronken als in de afgelopen dagen. Maar is wel goed voor net dat beetje extra energie zo nu en dan en goed tegen maagklachten zeggen ze toch altijd? Wat dat betreft ben ik nog niet ziek geweest, dus helpt het toch?
Cola drinken die zo warm is als lauwe thee...mwah, als je dorst hebt is alles goed, maar toch.

Weer terug thuis, de schoenen uit. Stukken sinaasappel eten en bisap drinken.
Bisap is een sap dat ze hier maken van de bloem van de hibiscusplant. Dit sap vriezen ze in in een plastic zakje en als je het drinken wilt, haal je het uit de vriezer, bijt er een puntje af en je hebt een heerlijk koel en verfrissend drankje.

Daarna een koude douche (het went nog steeds niet echt). Denk je schoon te zijn, moet je jezelf weer insmeren met Deet tegen de muggen. Ondanks het trouw smeren heb ik toch wel een aantal muggenbulten. Dus mocht ik binnen nu en tien dagen ziek zijn, dan weet ik waar ik aan zou kunnen denken.

• 06 Januari 2015 - 14:14

Jeannette Koning:

Ik vind het hartstikke leuk om jullie reisverhalen te lezen. Weer heel anders dan Thailand. Vele malen primitiever. Wel een hele mooie ervaring om mee te mogen maken. Jullie zullen vast met heel andere ogen naar de welvaart in Nederland kijken.
    Geniet ten volle van jullie laatste dagen in Burkino Fasso.

Veel liefs en groetjes van pa en ma Koning

P.s. Wij vinden dat Jet het reisverhaal heel goed kan verwoorden, proficiat.