Grotwoningen - Reisverslag uit Sindou, Burkina Faso van jet - WaarBenJij.nu Grotwoningen - Reisverslag uit Sindou, Burkina Faso van jet - WaarBenJij.nu

Grotwoningen

Blijf op de hoogte en volg jet

29 December 2014 | Burkina Faso, Sindou

28 dec

Goed geslapen vannacht, alleen af en toe wakker van...jawel, de kou.
Maar dit kwam meer, omdat de dekens van mij afgegleden waren en ik alleen nog in mijn lakenzak lag. Echt koud heb ik het niet gehad.

Weer op tijd op pad om naar Sindou te gaan. En dorp een eind verderop. Hier hebben we een gids opgepikt om ons mee te nemen naar eeuwenoude grotwoningen gebouwd in een rots.
Maar voordat we daar waren moesten we eerst nog 40 km rijden in de auto. Hier deden we nog zo'n anderhalf uur over. De weg zat vol gaten, kuilen, stenen en geulen waardoor als je achterin zat af en toe bijna een halve meter van je bank gelanceerd werd de hoogte in.

Onderweg veel kinderen in de dorpen die we passeerden. Deze kinderen riepen ons steeds tubabou toe. Tubabou is een Afrikaans woord voor blanke. Dit voelt niet vervelend als ze dit doen en zo is het volgens mij ook niet bedoeld. Wij zijn wel een bezienswaardigheid voor veel kinderen, ook voor volwassenen trouwens.

In het begin, toen de weg nog redelijk goed was, zat er een kameleon op de weg. Natuurlijk de auto uit om deze van dichtbij te bekijken. Mooi om te zien hoe zo'n beest loopt. Heel langzaam en voorzichtig.
Onze gids vertelde dat er een gezegde is in het Afrikaans die zoiets betekent als dat je net als een kameleon moet zijn. Je moet je aanpassen aan je omgeving anders gaat het niet goed. Dus voor ons betekent dit dat wij ons als Europeaan aan moeten passen aan de gebruiken in Afrika.

Na anderhalf uur boemelen, kwamen we bij de heuvel aan waar de woningen zijn. We moesten eerst nog zo'n 3 kwartier in de zinderende zon naar boven klimmen. Erg warm, dus regelmatig even een pauze inlassen. Boven gekomen waren er hele mooie goed bewaard gebleven woningen te bekijken. Onze gids wist er veel over te vertellen en vond het volgens mij ook mooi om ons iets van zijn cultuur te laten zien.