Ontmoeting met het gevaarlijkste dier van Afrika. - Reisverslag uit Tengréla, Burkina Faso van jet - WaarBenJij.nu Ontmoeting met het gevaarlijkste dier van Afrika. - Reisverslag uit Tengréla, Burkina Faso van jet - WaarBenJij.nu

Ontmoeting met het gevaarlijkste dier van Afrika.

Blijf op de hoogte en volg jet

29 December 2014 | Burkina Faso, Tengréla

27 dec

Het plan opgevat om een excursie te gaan doen van een paar dagen.
De bedoeling was om op tijd weg te gaan, maar het werd iets later omdat de auto kuren had. We zijn met de auto naar de stad gereden en in de tijd dat de auto bij het autobedrijf stond hebben wij in de stad ontbeten.

Daarna op naar Banfora, hier vlakbij zijn een paar hele mooie watervallen. Het was wel even een flinke klim naar boven, maar daarna konden we hier gaan liggen en lekker in het water. Een van de weinige plekken waar je in het water kunt, omdat het meeste water geïnfecteerd kan zijn met Bilharzia. Dit is een parasiet die in stilstaand water leeft en via je huid je lichaam binnendringt. Van deze parasiet kom je nooit meer af. Het is niet levensgevaarlijk, maar je kunt er wel (steeds opnieuw) ziek van worden.
Na lekker afgekoeld te zijn, de klim weer naar beneden door een laantje met hele mooie grote mangobomen en de hele afkoeling was al weer vergeten.

Onderweg terug kregen we nog van iemand een stengel rietsuiker aangeboden om op te kauwen. Lekker sappig en mierzoet, niet zo heel best voor je gebit lijkt mij.

Weer in de hete, stoffige auto naar het kampement waar we zouden overnachten. Eerst nog even het dorpje in, want daar was een feest zagen we toen we aan kwamen rijden. Het bleek een bruiloft te zijn. Mannen die muziek maakten en de vrouwen die hier op aan het dansen waren. En heel veel toeschouwers er om heen. Mooi om te zien met wat voor een passie er muziek gemaakt wordt. Terug naar het kamp even wat gedronken en gerust en toen op naar de bootjes (kano's) waarmee we op het nabijgelegen meer zouden gaan varen.

We waren hier rond zonsondergang en de lucht kleurde heel mooi oranje. Een heel mooie plek om te zijn.
In dit meer zitten ook nijlpaarden, maar het was maar de vraag of we ze zouden zien. We waren al een heel eind het meer opgevaren toen we achter ons een soort grommend gebrul hoorde. Ik weet niet hoe ik dit geluid anders moet omschrijven. Dit was het geluid van een nijlpaard.
Dus terug varen en daar zat inderdaad een nijlpaard. In eerste instantie alleen met zijn ogen en oren boven het water, maar later kwam hij nog helemaal omhoog om zijn bek wijd te openen en zijn tanden te laten zien.

Nu lees ik net ergens dat nijlpaarden dat vooral doen om aan indringers; andere dieren of mensen, te laten zien dat je te dicht in zijn buurt komt. Oftewel, wegwezen jij.
Gelukkig wist ik dit niet voor de tijd en zijn we gewoon weer heelhuids aan land gestapt.

Terug naar het kamp, dit is een nogal authentiek kamp. Geen stromend water, elektriciteit of toiletten.
Als je water wilt hebben om je te wassen bijvoorbeeld, dan moet je dit met een emmer uit een put halen. De toiletten bestaan uit 4 muurtjes, met in 1 van die muurtjes een golfplaten deur. Geen dak erop, kan het lekker luchten, en verder een gat in de grond met 2 stenen verhogingen ernaast waar je op kunt gaan staan.

's Avonds in het donker, moest ik naar het toilet. Hoofdlampje op, want alles is donker en er naar toe. Nu zat er op 1 van die 2 stenen waar je op moet staan een mega-grote kakkerlak. Wat te doen: het beest wegschoppen of toch maar laten zitten en er naast gaan staan met mijn voeten. Ik heb maar voor het laatste gekozen. Hij zat zo stil, ik hoopte maar dat hij dat zou blijven doen. Toen ik nog iets verder rond keek, zag ik er nog 1 zitten. Ik heb toen maar niet meer verder rond geschenen met mijn hoofdlampje, wilde echt niet zien wat er nog meer zat, en gemaakt dat ik zo snel mogelijk weer weg kwam.

We hebben aan de eigenaar van het kamp gevraagd of we ook buiten op het aanwezige dakterras mochten slapen. Dit was prima, er werd een matras voor ons naar boven gebracht en een muskietennet opgehangen, maar we werden wel vol ongeloof aangekeken.

Meenden we dit nu echt. Buiten slapen in deze kou, het is namelijk winter. De kou bleek te bestaan uit een nacht waarin het zou afkoelen tot 17 graden...
Erg koud dus. 's Avonds wel op tijd naar bed. Moe van alle indrukken en de warmte van overdag.

Eenmaal in bed eerst nog een hele tijd naar de sterrenhemel liggen kijken.