Kerst - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van jet - WaarBenJij.nu Kerst - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van jet - WaarBenJij.nu

Kerst

Blijf op de hoogte en volg jet

28 December 2014 | Burkina Faso, Bobo-Dioulasso

25 dec

Kerst en wat merk ik er hiervan? Bar weinig.
Dertig graden (of meer) en geen kerstboom te zien, ook geen andere kerstversiering, geen kerstmuziek maar wel zelf meegebrachte kerststol bij het ontbijt. Nu is dit ook een land met een bevolking die voor het grootste deel moslim is dus kerst wordt niet echt gevierd.

Vanmiddag naar Guiguette geweest. Dit is een tropisch bos hier dichtbij. Palmbomen, lianen en een hangbrug, waarop we even lekker hebben staan wiebelen. Veel mooie, vreemde vogelgeluiden, er schijnen zelfs apen te zitten. Niet te vergelijken dus met een bos bij ons.

Onderweg terug naar huis gestopt bij een kraampje aan de kant van de weg om groente en fruit te kopen. En ja hoor, het was de hele dag goed gegaan, maar hier kreeg ik toch weer een kind aan het huilen en ik deed helemaal niets...
Een kind van een jaar of twee. Hartverscheurend aan het huilen. Ze zat te eten en toen ik op mijn hurken ging zitten voor haar zou ze bijna de lepel die ze vast had tegen me aan gooien.

Het is het droge seizoen momenteel. Dit betekent helemaal geen regen en heel veel stof. Rood zand. Het zit overal. De struiken zijn bedekt met een laag van dit zand, ipv groen zijn de bladeren roodbruin. Ik vond dat mijn voeten al wel aardig gekleurd waren, maar nee dat is gewoon stof. Gedoucht aan het eind van de middag daarna afdrogen en zelfs dan is de handdoek nog roodbruin. Denk je dat je jezelf gewassen hebt...