Markt - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van jet - WaarBenJij.nu Markt - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van jet - WaarBenJij.nu

Markt

Blijf op de hoogte en volg jet

28 December 2014 | Burkina Faso, Bobo-Dioulasso

24 dec

Vandaag weer de stad in geweest. Af en toe ergens stoppen, om wat te regelen. Ik bleef dan achter in de auto (landrover) zitten. De achterdeur open en dan kon ik onbespied veel mooie foto's maken van de bonte stoet aan mensen die hier langs je heen trekt.
Vrouwen met manden op hun hoofd, met de vreemdsoortige dingen erin. Kind in een doek op hun rug. Mensen op de fiets, met kippen bungelend aan het stuur, auto's afgeladen vol met bagage tot op hun dak en nog veel meer.

Verder wordt het straatbeeld hier bepaald door brommers. Heel veel brommers. Als je een beetje geld hebt, dan heb je een fiets. Heb je iets meer te besteden, dan heb je een brommer. Dit heeft het merendeel van de bevolking hier en als je rijk bent dan heb je een oude aftandse auto, die bij ons niet eens meer de straat op zou mogen
We zijn naar de grote overdekte markt geweest. De vorige keer dat ik er was vond ik dit enorm overweldigend: wat een chaos en een wir war van gangetjes, heel veel mensen en ze spreken je allemaal aan. Dit keer viel dit mij enorm mee. Ik was er natuurlijk op voorbereid en dit keer was het ook niet zo benauwd. Het is de droge periode dus ook de afdeling waar het vlees wordt verkocht was niet zo "erg". Vorige keer hing daar een enorme geur van rottend vlees. Dit was er nu (gelukkig) niet.

Veel mannen die sissende geluiden naar ons maakten. Ik zei later: "ik voelde me bijna vereerd, dit gebeurt me thuis namelijk niet meer zo vaak". Nu gingen we onder begeleiding, van een Afrikaan die hier de weg kent, de markt op, en nu werden we niet echt lastiggevallen. Zouden we alleen gaan dan schijnt dit toch wel even anders te zijn.

Straks een beetje op tijd eten, want we gaan naar de kerk, om op tijd te zijn voor de nachtmis. Een katholieke dienst met een Afrikaanse twist dus met veel zang en dans. Ik ben benieuwd

De kerkdienst: eerst weer naar de familie van Rosien. Het is namelijk de kerk waar zij altijd naar toe gaan. Met z'n allen in de auto om naar de kerk te gaan. Met z'n allen betekent 7 volwassenen 4 krukjes en 4 plastic tuinstoelen. Op z'n Europees gaat dit natuurlijk nooit passen, maar op z'n Afrikaans dus wel.
De kerkdienst duurde behoorlijk lang. Drie uur lang zitten op de kerkbanken in de vorm van een stenen muurtje. Wel vaak staan om een lied te zingen en dat gaat een beetje anders dan het statige bij ons in de kerk. Er is een stevige beat onder de liederen en iedereen staat een beetje mee te dansen en te klappen. Daarna weer zitten en verder met het plechtige deel. Weer staan enz...
Bijzonder die afwisseling.
Het leek erop dat er naar een apotheose werd gewerkt. Iedereen staan, zingen, juichen, dansen en klappen. Als het geen openluchtdienst was geweest zou je zeggen dat het dak er af ging.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Bobo-Dioulasso

Terug naar Burkina Faso

Vakantie

Recente Reisverslagen:

09 Januari 2015

Rijk!

09 Januari 2015

volle auto

09 Januari 2015

Nog een keer oliebollen

06 Januari 2015

kariteboter

03 Januari 2015

Tandenpoetsen
jet

Actief sinds 12 Dec. 2014
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 7394

Voorgaande reizen:

19 December 2014 - 09 Januari 2015

Terug naar Burkina Faso

Landen bezocht: